groene laser

02/13/2015 17:13
  • Toepassingen:
    Amateur-astronomie,Wetenschappelijk onderzoek, Wapensystemen, Gebied van de bouw / mijnbouw,Zakenman ,Bars, KTV, clubs, concert plaats. Laserpennen worden ook gebruikt in de landbouw om schadelijke vogels te verjagen.
  • 100% nieuw, Deze Extreem sterk laserpen blauw 30000mW heeft een dusdanig hoog vermogen dat hij bij ondeskundig gebruik gevaarlijk kan zijn. Vermijd oogcontact. Door het hoge wattage is deze laserpen alleen voor professioneel gebruik.

extreem sterk laserpen 30000mW kopen

Leraar M. Groenenberg zit inmiddels een maand thuis. Begin oktober zag hij tijdens de les in de vwo-klas van de christelijke scholengemeenschap college Blaucapel herhaaldelijk een rood licht. Na thuiskomst kreeg hij oogpijn. Bovendien daalde zijn gezichtsvermogen tot 65 procent en is inmiddels 90 procent. Waarschijnlijk is de schade niet blijvend, maar hij weet het niet zeker.

Mede-leerlingen wezen de dader van het schijnen met de krachtigste 10000mW groene laser zaklamp aan. Anderen waren al eerder beschenen door de jongen. De moeder gaf volgens de school toe dat haar zoon een laserpen had gebruikt, eigendom van zijn vader. Laserpennen zijn kleine apparaatjes, tot voor kort al voor negentig gulden te koop, met een sterk geconcentreerde schaal.

Ze werden op school wel gebruikt als vervanger van de aanwijsstok. Dit jaar werden alle laserpennen door het kabinet verboden, na incidenten waarbij mensen in de ogen werden geraakt. Het is onduidelijk of laserpennen de oorzaak zijn van oogletsel en of de schade ook blijvend is.

Leerling en leraar hadden al eerder aanvaringen, en volgens de leraar had de jongen hem toegevoegd “dat ik wel moest begrijpen dat zijn handen jeuken”.

De leraar gaf het incident aan bij de politie, die de zaak in behandeling heeft. Groenenberg stelde ook de jongen aansprakelijk voor de schade 1000mw groene laserpen lage prijs. Toen de jongen dat hoorde, voegde hij Groenenberg toe 'kankerlul'. De leerling schreef de week na het incident een excuusbrief, waarin hij zegt dat hij de gevolgen betreurt en dat hij “niet bewust of opzettelijk op uw gezicht heb geschreven”.

De leraar denkt wel aan opzet. “Hij zocht tot drie keer toe bewust mijn gezicht op. Dit excuus is niet voldoende. Bovendien blijf ik zitten met de gevolgen. Ik heb hoofdpijn, kan geen autorijden en mijn gezin lijdt er ook onder.” Hij heeft een advocaat in de arm genomen en eist 50 000 gulden vooralsnog schadevergoeding.

Groenenberg is teleurgesteld door de opstelling van de school. “Ik zit al weken thuis en heb nog geen bloemetje gekregen. De enige straf die de leerling heeft gekregen, is strafregels. Na een paar dagen vroeg de conrector alweer of ik het huiswerk van die jongen wilde nakijken 5000mw groene laserpen . Maar ik wil 'm niet meer lesgeven. Ik wil wel op die school blijven werken. Maar men denkt wel heel sterk aan het belang van de leerling.”

De incidenten beperken zich niet tot zijn eigen school, zegt Groenenberg. “Je hoort ook van andere leraren die met een laserpen te maken krijgen, of op een andere manier bedreigd worden. Ik ben dit schooljaar op deze school begonnen, maar op eerdere scholen kreeg ik ook te maken met agressie van leerlingen. Er is een hele discussie over zinloos geweld, maar scholen weten vaak nog niet hoe ze er mee om moeten gaan.”

Volgens rector J. Snijders van het college Blaucapel is de leerling wel gestraft. “Hij is een dag geschorst en we hebben verboden om de laserpennen mee te nemen. Ik kende het apparaat niet. We hebben nu regels opgesteld. Ik vind het een heel vervelende zaak en kan me voorstellen dat de leraar hoofdpijn heeft en nú zegt dat hij de leerling niet langer wil lesgeven. Maar we zullen als hij terugkomt daarover eens rustig moeten praten. De zaak van de schadevergoeding beschouwen wij als iets tussen de leraar en de leerling.” De ouders van de betrokken leerling willen geen commentaar geven op de zaak.

De afgelopen tijd zijn meer incidenten bekend geworden: agressieve ouders die een leraar slaan, gewelddadige leerlingen en leraren. Volgens T. Mooij van het onderzoeksinstituut ITS is niet vast te stellen of het geweld op school is toegenomen.